Klavye Bebeleri Yeni bir forum yeni bir hayat |
Mod eksiğimiz vardır Yakında 2.sınıf bölümümüz açılacaktır !!! ****** Köşemiz Açıldı !!! !!! Ansiklopedimiz açıldı !!! Portalımıızın en altında ziyaretçi defterimiz açılmıştır |
|
| 9. Sınıf Edebiyat Dersi Tüm Kitabın Cevapları | |
| | Yazar | Mesaj |
---|
nowrun Özel Kullanıcı
Mesaj Sayısı : 556 Para : 93805 Rep : 0 Kayıt tarihi : 09/06/13
| Konu: 9. Sınıf Edebiyat Dersi Tüm Kitabın Cevapları Perş. Ağus. 01, 2013 6:00 am | |
| Sayfa 4-5-7anlama yorumlama:1-tiyatro,mimari,müzik,resim3)-mermerden mutfak tezgahı yapan ustadır işinde uzmanlaşmışdır zanaatkar dır mermeri heykele dönüştüren ise sanatcıdır.sanatçı tüm içtenligiyle hareket eder.4)-sanaçı herkesin göremedigini görür bu ndenle sokaga tekrar hayat vermiştir.5)-yüksek uygarlıklara çagdaş modern uygarlıklara sahib olmamızın kültürde ileri gidilmesinin sebebi sanattır.SAYFA 5 ÖLÇME DEĞERLENDİRME1-)D,Y2-)DİL3-)E4-)BSayfa 81-)Y,D2-) PSİKOLOJİ-TIP3-)DSAYFA 111) Y , D2)Boşluk doldurma : SİSTEM3)D şıkkıSAYFA 14anlama yorumlama2-yarın batıdan yağışlı bir hava gelecek—yağışlı hava yarın batıdan gelecek—batıdan yarın yağışlı hava gelecekahmet annesine hediye aldı—hediyeyi annesine ahmet aldı.3-bazı kelımelerın cıkartılması verılmek isteen mesajın verılememesine neden olur.bu durum metnın yapısıyla ilgilidir.cumleler anlam bırımlerı olarak bırleserek metnın ana dusuncesını yada temasını olusturur .bunlardan yada cumleyı olusturan anlamlı dıl bırlıklerınden bazılarının cıkarılması temnaın ana dusuncenın yada verılmek istenen mesajın verılememesıne neden olur.4-ele avuca gelır seymı :ulasılmaz yakalanamaz anlamındayanına kar kalır :karsılıksız kalmak tek kazancı o olmakolmayacak duaya amın demek :gerceklesemeyecek bır seyle uğrasmakkırk yılda bır merhaba etmek : çok az seyrek gorusmek.1)D,Y2).............................cümleler topluluğuna metin denir..3)A4)Öğretici metinler bilgi vermek amacıyla kalema alınır.objektif davranılır ve olaylar değiştirilmden yazılır.gerçeklik yaşanan gerçekliktir.sayfa 151) Biliyorum.2)Kemal sunalın oynadığı flimlerde anlatılanların ve görülenlerin aynısının gerçek hayatta karşımıza çıkmaz çünkü adı üstünde kemal sunalın flimleri flimlerde anlatılanlar ve görülenlerin gerçek hayatta olmaz3)Ben on yıl sonraki hayatta hiç ii şeyler düşünmüyorum çünkü küresel ısınma var on yıl sonra iyice hissedilecek ve hayvan nesillerin tükenecek su kalmayacak heryer çölleşşecek bunun yanında adam öldürme hırsızlık gibi olaylar gittikçe artacak bu yüzeden gelecek hakkında iyi şeyler düşünmüyorum.4)Bu iki metni birer iletişim aracı olarak değerlendirirsek;İstanbul şiri İstanbul'un özelliklerini duygulara hitap ederek anlatmıştır ama haber metni ise güncel yollarla istanbulun özelliini anlatıyor...5)Sadece freninin arıza yapması bile bir felakete yol açabilir sisteme örnek;insnaa vücudu bir insan kanser olsa ve bir önlem alınmazsa o kanser gittikçe insanın vucüduna yayılacak ve vücudu yok edecek..((umarım işinize yarar arkadaşlar))sayfa 16 1_birinci metin bilgi verme amaçlı yazılmıştır herkes aynı şeyi anlarikinci metinde yani şiirde ise o anda yaşanılanlar okuyucunun ruhuna yansıtılarak süslü bir biçimde imgelerle anlatılmıştır daha etkileyici bir anlatım vardır ve de herkes aynı şeyi anlayamayabilir.2_Birinci metin söylediğimiz gibi bilgi verme amaçlı yani zaten bilinen bir konuyu anlattığı için gerçek olma olasılığı daha fazladır.Şiirde ise şair kendi duygu ve düşüncelerini de olaya kattığı için sanki hayali olarak da yazılabilirmiş gibi geliyor ve daha az gerçeklik payı veriyor.4_Malazgirt savaşı daha çok bilgi verdiği için bilgi kaybına uğrar.5_Şiirsel bir işlev kullanılmıştır. Örn. çağın kabartmasıydı parlayan9_24 Ağustos Selçuklu Ordusuna tecrübeli komandolar bulunmuştur.26 Ağustos günü iki taraf savaş düzenine geçmiştir.Malazgirt ululaması yazılmıştır. sayfa 191)D,Y2)Metnin dili imgesel bir dildir3)BSAYFA 201.soru:örneğin karga ile tilki Teşhis(kişiselleştirme)insana ait özellikler karga ve tilkiye verilmiştir.(KONUŞMA)Soru 2 : Gazetelerde yazılanlar daha çok göndergesel işleve dayandığı için gerçektir.Gazetede yazılanlar objektiftir.Yaşanmış,gerçek ve gündelik olayları ele alır.Hikayeler ise güncel değildir.Kesin bir gerçeklikleri yoktur.Hikayede belli kişi ve kahramanlar vardır.3.Soru:Yazılı dönemin gerçeklerinden faydalanmıştır.SAYFA 211.Soru:Somut cümlelerin gerçekleşme ihtimali vardır fakat; "sarı bir aydınlık içindeydim" kelimesi soyut bir kavram olduğu için gerçekleşme ihtimali yoktur.2.Soru:Olayların birebir yaşanması mümkün değildir.SAYFA 22-231) D , Y2)boşluk doldurma : İNSAN3)C4)AÖz Eleştiri TablosuEdebiyatta Gerçeklik1-Edebiyat kurmacadır.Bu kurmacanın malzemeleri gerçek ve gerçekçiliktir.2-Edebi eseri yorumlamak için dönemin sosyal , kültürel felsefesini , olaylarını bilmek gerekir.SAYFA 24 - 251)D , D2)D , D3)dramatik, görsel ve işitsel4)bağlam5)soyut6)D7)C8)B9)D10) BULMACA : 1 - güzel sanatlar 2-fonetik 3-edebiyat 4-kurmaca 5-sanat 6-felsefe 7-sistem 8-tema 9-insan 10-estetik 11-metin 12-bağlamSAYFA 29-301) D,Y2)Anadoludaki3)E4)BSayfa 323. Etkinlik1. sorua. ü,ab. açar/kaçar şah/şahımert dayanır/namert kaçar hepsi 8′li hece ölçüsüyleyazılmıştır.4+4durak vardır.meydan gümbür/ gümbürşahlar şahı/divan açardivan gümbür/ gümbürleniranlama yorumlamagurbet__nazım şekli gurbet nazım birimi dörtlük 7′li hece ölçüsüyle yazılmıştır.dili süslüdürsayfa 332. Kılıç sesi çekaçakOk sesi yıldırımDavul sesi gümHaykırış bağırma4. Ney virür bir rah-ı pür-hundan haber(-) (.) (-) (-) (.) (-) (-) (-) (-) (.) (-)Ayrılıkların şikayet itmede(-) (.) (-) (-) (-) (.) (.) (-) (-) (.) (-)Aşk-ı Mecnun kıssasın takrir ider(-) (.) (-) (-) (-) (.) (-) (-) (-) (.) (-)Sayfa 341)Y , Y2)İç kafiye3)aliterasyon4)C5)Ölçü , kafiye , nazım birimi , tonlamaSayfa 35HazırLık1) Ana renklerin dışındaki renkler birtakım benzetmelerle kullanılır.Fıstık yeşili,çimen yeşli… gibi2)Bu durum dilin de belli bir karşılama gücü olduğunu, bu gücün dışına çıkıldığı zaman dile birtakım benzetmelerle farklı anlamlar yüklendiğini göstermektedir.1. EtkinLik-Şarkı söylemek belirli bir beceri ve yine belirli birtakım kuralları gerektirir. Konuşmak ise günlük hayatta sıradan bir olay olarak, dilin kurallarına tam anlamıyla bağlı kaınmadan yapılan bir eylemdir.-Dans etmek belirli bir beceri ve teknik gerektirir.Yürümek ise insanoğlunun gerçekleştirdiği doğal bir eylemdir.-Fotoğraf çekmek var olanın dondurulmasıdır.Bunun için amatör anlamda bir bilgi ve beceri sahibi olmaya gerek yoktur. Resim yapmak ise bilgi, beceri ve teknik gerektiren bir uğraştır.Bu farklılıklar, düz yazıdaki dil ile şiirdeki dil arasında da söz konusudur.Yazıdaki dil, dil bilgisi kurallarına bağlı kalınarak, duygu,düşünce ve hayallerin dile getirildiği bir özellik gösterebilir. Fakat şiir dili, düz yazıdaki dilden farklı olarak, dilin farklı anlamlar yüklenerek birtakım edebi kurallar çerçevesinde kullanıldığı yüksek bir dildir.2. EtkinLikVerilen paragrafta dil, anlatılmak istenilen doğrultusunda bir araya getirilmiş ve gerçek anlam değeri taşıyan sözcük ve sözcük gruplarından oluşturulmuştur.Dörtlükte ise dil, görünen anlamın dışında, ona yüklenen anlamları taşımak için gerçek anlamından sıyrılmış ve anlatılmak istenene göre yeni anlamlar yüklenmiş bir dildir.Sayfa 36İnceLeme1)Bu ifadelerin somut gerçekliği yoktur.Şiirde bu tür ifadelerin kullanılması dilin sınırlı bir kullanımının olmasından,insan hayli ve düşüncesinin ise sınırsız olmasından kaynaklanmaktadır. Bu durum da şairi, soyut ifadelere yöneltmektedir.2) -…Delî köşemde durdun-Merhametin ta kendisiydi gözlerin-… yepyeni bir sesin vardı-Dişlerin öpülen çocuk yüzleri-Güneşe açılan küçük aynalar vs. vsŞairin, şiirinde bu imgelere başvurması dilin sınırlı ve sayılı kalıplarından çıkıp onlara yeni bir anlam yükleyerek hayal ve düşüncelerini dile getirmek istemesindendir3) Köşe şiirinde dilin kullanımı bakımından en dikkat çeken özellik imgelerin çokluğudur.4)Bu ifadeler arasında soyut bir ifadenin dile getiriliş farkı vardır. “Merhametli insan” ifadesinde insanın bir niteliği, özelliği söylenmiştir ve merhamet kendi anlamını korumaktadır. “Merhamet-gözler” bağlantısında soyut bir ifade olan merhamet somutlaştırılmış, merhamet denen o şeyin gözler olduğu söylenmiştir. Bu söyleyiş merhameti kendi anlamı dışına çıkarmış, ona yeni bir anlam yüklemiştir.3. EtkinLik-”Güneşe açılan küçük aynalar” ifadesi dişlerin parlaklık ve güzelliğini dile getirmekte ve tebessüm edildiğinde dişlerin güneşe açılan birer ayna olduğunu belirtmektedir.-”Bu ses saçlarımı ıslatan sessiz bir kardı” ifadesi duyulan sesi, yavaş yavaş lapa lapa yağan, yağdıkça da insanı ıslatan bir kara benzetöektedir.Ses yumuşaklık, tatlılık ve ahenk bakımından kar ile ilişkilendirilmiştir.-”Yaralı bir ceylan kalbi gibi içli bir ses” ifadesi duyulan sesin,ritmi yavaşlamış, bu nedenle çıkardığı sesi azalmış yaralı bir ceylan kalbi gibi olduğunu göstermektedir.Bu ifadeler dilin sınırları dışına çıkılarak, ona yeni anlamlar yüklenmesiyle oluşturulduğu için günlük dilde veya düz yazıda karşılaşılması mümkün değildir.Sayfa 37 =benzeyen=seskendisine benzetilen=yaralı ceylan kalbibenzetme yönü=içlibenzetme edatı=gibiSayfa 385. soru=1kişileştirme2hüsnütalil3benzetme4telmih5eğreltileme6tenasüpSayfa 391=D , Y2=A3=C4=kişileştirme telmihSayfa 401.verilen fotoğraflardaki mimari eserlerin birbirinden farklı olmaısnı eserleri ortaya koyan milletin kültürel farklılıklarından kaynaklanmaktadır2. nerde yasıyorsan işte mimari eserleri filan yaz işte sebebide yine aynı kulturel farklılıklardır.3.bir hastanenin dahiliye,hariciye,cildiye,nöro loji, vb.bölümlere ayrılmasının sebebı her bırım alanının bırbırınden farklı olmasından kaynaklanmaktadır.4.şiirde yapı olusturulurken en küçük birim olan dizeden yola çıkarak işlenen tema ve ahenk unsurlarına da dıkkat edilir.sayfa 421.yukarıdakı bırımlerı bir tema etrafında ahenk unsurlarınında eklenmesıyle birleşmişlerdir.birimleri şiirin bütününe bağlayan unsurda budur.2.gazel;aynı tema etrafında bırleşen beyıtlerden meydana gelmiştir.bu beyıtlerde şiirin temasının etrafında birleşerek nazım şeklını (gazeli) olusturmustur.semai;aynı tema etrafında birleşen dortluklerden meydana gelmışlerdır.dortluklerde şiirin teması etrafında birleşerek semaıyı olusturmustur.lavinia şiiri ise diğerleri gibi aynı tema etrafında bırlesen birimlerden meydana gelmiştir.birimlerin bir araya gelmesi şiiri olusturmustur.3.her donemın ve edebi anlayısın kendıne özgu yapıların olmasından kaynaklanır.Gazel,divan,semai,aşık,lavinia,modern şiirdir.koşma:-halk edebiyatı nazım şeklidir.-11li hece ölçüsü kullanılmıştır.-redif,yarım uyak vardır.-sade anlaşılır bir dil vardır.-nazım birimi dörtlüktür.gazel:-divan edebiyatı-ölçüsü aruz ölçüsüdür.-nazım birimi beyittir.-mahlas vardır.-anlaşılması zordur-en az 5 beyit, en çok 15 beyitten oluşur.-ilk beyit matlasayfa 44şarkı=nazım birimi 4lük , divan edebiyatı nazım şeklidir, halk edebiyatındaki türküye benzer,ezgiyle söylenir,kafiye düzeni aaaaa,bbba.cca,şekilindetürkü=bentlerden olusan nazım şeklidir 8li 11li hece ölçüsü vardır.Sayfa 45 6. soruENDERUNLU VASIF=ŞARKI dörtlüklerden olşur.Divan edebiyatıdır. ANONİM=TÜRKÜ 8'li ve 11'li hece ölçüsüyle yazılmıştır.ezgiyle söylenir. FUZULİ=KASİDE beyit sayısı 33-99 arasında değişir.kendini övdüğünü görüyoruz. NECİP FAZIL KISAKÜREK=SONE BAKİ=GAZEL aruz ölçüsüyle yazılıştır.sayfa 49inceleme 1:duygu düşünce vs...2:şiir dışında soyut bir kavram vardır3:şiirde bayrak mavi göklerin beyaz ve kızıl süsüne gelinliğe şehidein son örtüsüne benzetiliyor4:bayrağın benzetme ve savunma yönüanlama yorumlama4:şiirin başlığı anne olucakölçme değerlendirme:1:Y,Y2:Karşılıksız aşk3:" E " şıkkı4:Ölümden sonra doğaya dönme isteği© sayfa 51Ölçme ve Değerlendirme:1-Y,Y2-Karşılıksız aşk3-E4-Ölümden sonra doğaya dönme isteğisayfa 54Ölçme ve Değerlendirme:1-Y,D2-1.boşluk:yan2.boşluk:zengin3-C4-anlatıma zenginlik katmak için,farklı anlamlar oluşturmak için5-üstte mecaz anlam alttakinde gerçek anlam kullanılmıştır.Sayfa 52HazırLık1.Boş2.Günlük Dil ile şiir dili arasındaki temel farklılık gerçeğin ifade ediliş biçimidir.GerçekLik günlük dilde oLduğu gibi doğrudan doğruya ifade ediliş Biçimidr.Şiir dilinde ise gerçeklik olduğu gibi değildönüştürülerde farklılaştırılalar verilir.Temelde var olan gerçeklik böylece dönüştürülmüş,imgelenmiştir.İnceleme1.Boş2.Tema,Ahenk UnsurLarı ile gerçekleşmiştir.3.Şiirdeki gerçeklik her zaman ve herkez için aynı değildir.Bu gerçeklik kişinin İlgisine,Sezgisine,Kültürüne,a nlayışına ve algısına göre değişiklik gösterir...Sayfa 53 Anlama Yorumlama1. soru Şiirler Arasındaki Farklar ve SebepleriTema aynı olmasına rağmen temayı oluşturan yapı, ahenk, unsurları ve kelimeler farklıdır.Şairlerin yaşadıkları kültür ve hayata bakış açıları farklı olduğu için şiirleri de farklıdır.4. soruGenel olarak;Bütün anlamlar değişmiştir. Soyut anlamlar kazanmıştır.sayfa 54:ölçme ve değerlendirme:1-Y,D2-1.boşluk:yan2.boşluk:zengin3-C4-anlatıma zenginlik katmak için,farklı anlamlar oluşturmak için5-üstte mecaz anlam alttakinde gerçek anlam kullanılmıştır.sayfa 56ŞİİR GELENEĞİNİN ÖZELLİKLERİ:-belirli bir nazım birimi yok-serbest ölçü kullanılmıştır.-belirli bir uyak düzeni yok-konusu herşey olabilir.-yabancı kelimeler yoktur-imgeler olduğundan anlaşılması zor-dil bakımından zengindir© sayfa 57Ölçme ve Değerlendirme:1-D,Y2-C3-halk edebiyatı4-mahlas kullanılmıştır.ikisinin de teması aşktır.11li hece ölçüsü kullanılmıştır.nazım birimi dörtlüktür.halk edebiyatısayfa 60:1)dört birimden luşmuştur3)akşam yine akşam yine akşamgöllerde bu dem bir kamış olsamsayfa 59 ve 67 arası1.ETKİNLİK CEVABI:Sanat eserinin zenginliğini gösterir.Çünkü birtek nesne veya obje üzerinde çalışılmamıştır.ßu resimde birden fazla objeyi görebilmekteyiz.2.ETKİNLİK CEVABI:1.metinde şair kendi duygularını anlatmış ve daha çok mecaz anlama yer vermiş.2.metinde ise yazan kişinin düşünceleri değil de daha çok bilgi vermek niteliğinde ve gerçek anlama yer verilmiştir.ßu iki metinde ''ßir Günün Sonunda Arzu'' da daha çok anlamlı olduğunu görüyoruz.ßunun nedeni de şairin mecaz anlama çok yer vermesi ve okuyucular tartafından farklı yorumlanmasıdır.3.ETKİNLİK CEVABI:Yorum farklılığının sebebi okuyucunun bilgisiyle,kültürüyle,duyguve düşünceleriyle aynı zamanda ruh hali ile ilişkilidir1.Sorunun Cevabı:ßir günün sonunda arzu şiiri 4 birimden oluşmuştur..1.ßirim:Şair durumunu güller ile ilişkilendirerek anlatmıştır.2.ßirim:Şair akşam vaktinin kendisinde uyandırdıklarını yazmış.3.ßirim:Akşamın dünyaya etkisini anlatmıştır.4.ßirim:Akşam saatlerinden dileğini anlatmıştır.Teması: Akşamdır.2.Sorunun Cevabı:Renk yönü ile ilişki kurulmuştur.Kırmızı rengi ile ilişki kurulmuştur.3.Sorunun Cevabı:ßütün dizeler farklı anlamlara çekilebilir.ßunun nedeni ise kişinin yani okuyucunun ruh haline,bilgisine,duygusuna bağlıdır.4.Sorunun Cevabı:Evet yorumlanabilir.Şiirde bulunduğubu yeni ve farklı anlamı şiirin bütünlüğüyle ilişkilendirerek sebepleriyle birlikte açıklamak gerekir.ANLAMA YORUMLAMA1.Sorunun Cevabı:Şiirin çok anlamlığından kaynaklanır.Okuyucunun ruh hali,bilgisi,kültürüyle ilişkiilidir.2.Sorunun Cevabı:-Şiirin çok ya da tek anlamlı olması,-Şiirin hangi geleneğe bağlı olması ve geleneğin özellikleri,-Şiirin yazıldığı zamanın koşulları3.Sorunun Cevabı:Zamanın çok çabuk geçtiğini ve insanda büyük değişikler yarattığıdır.ÖLÇME DEĞERLENDİRME1)D,Y2)TEMA3)E ŞIKKI4)C ŞIKKIÖlçme Değerlendirme1) D-Y2)Kör olmasına yazılacak boş yere.3)Çapraz eşlendireceksin.sayfa 67 :1)Hikaye metninde anlam kaybı daha az olurdu.Çünkü redif ve kafiye kullanılmamıştır.2)çoçuğun ateşlenmesiDoktorun gelmesiAnnenin telaşlanmasıÇocuğun iyileşmesiAnnenin korkusu3)Gerçek hayatta yaşanılabilir niteliktedir ve bu yüzden yaşanılabilir.4)-5)Lirik şiirAşk, ayrılık, hasret, özlem konularını işleyen duygusal şiirlerdir. Okurun duygularına, kalbine seslenir. Eskiden Yunanlılarda “lir” denen sazlarla söylendiğinden bu adı almıştır. Tanzimat döneminde de bir saz adı olan “rebab” dan dolayı bu tür şiirlere rebabi denmiştir. Divan edebiyatında gazel, şarkı; Halk edebiyatında güzelleme türündeki koşma, semai lirik şiire girer.Epik şiirDestansı özellikler gösteren şiirlerdir. Kahramanlık, savaş, yiğitlik konuları işlenir. Okuyanda coşku, yiğitlik duygusu, savaşma arzusu uyandırır. Daha çok, uzun olarak söylenir. Divan edebiyatında kasideler, Halk edebiyatında koçaklama, destan, varsağı türleri de epik özellik gösterir. Tarihimizde birçok şanlı zaferler yaşadığımızdan, epik şiir yönüyle bir hayli zengin bir edebiyatımız vardır.Lirik ŞiirAşk, ayrılık, hasret, özlem konularını işleyen duygusal şiirlerdir. Okurun duygularına, kalbine seslenir. Eskiden Yunanlılarda “lir” denen sazlarla söylendiğinden bu adı almıştır. Tanzimat döneminde de bir saz adı olan “rebab” dan dolayı bu tür şiirlere rebabi denmiştir. Divan edebiyatında gazel, şarkı; Halk edebiyatında güzelleme türündeki koşma, semai lirik şiire girer.Pastoral şiirDoğa şiirlerini, çobanların doğadaki yaşayışlarını anlatan şiirlerdir. Doğaya karşı bir sevgi, bir imrenme söz konusudur bunlarda. Eğer şair doğa karşısındaki duygulanmasını anlatıyorsa “idil”, bir çobanla karşılıklı konuşuyormuş gibi anlatırsa “eglog” adını alırSatirik şiirEleştirici bir anlatımı olan şiirlerdir. Bir kişi, olay, durum, iğneleyici sözlerle, alaylı ifadelerle eleştirilir. Bunlarda didaktik özellikler de görüldüğünden, didaktik şiir içinde de incelenebilir. Ancak açık bir eleştiri olduğundan ayrı bir sınıfa alınması daha doğru olur. Bu tür şiirlere Divan edebiyatında hiciv, Halk edebiyatında taşlama, yeni edebiyatımızda ise yergi verilir.Dramatik şiirTiyatroda kullanılan şiir türüdür. Eski Yunan edebiyatında oyuncuların sahnede söyleyecekleri sözler şiir haline getirilir ve onlara ezberletilirdi. Bu durum dram tiyatro türünün ( 19. yy. ) çıkışına kadar sürer. Bundan sonra tiyatro metinleri düz yazıyla yazılmaya başlanır.Dramatik şiir harekete çevrilebilen şiir türüdür. Başlangıçta trajedi ve komedi olmak üzere iki tür olan bu şiir türü dramın eklenmesiyle üç kere çıkmıştır.sayfa 70 Ölçme değerlendirme cevapları:1) D,Y2)Birincisi pastoralİkincisi DidaktikÜçüncüsü Satirik3)şiir4) A şıkkı72.Sayfa 1.Metin incelemenin cevapları:1)Aruz ölçüsü vardır.Dize sonlarındaki ses olaylarıyla ahenk ritim yapılmıştır.2)Nazım şekli:Gazel Nazım Birimi:Beyittir.3)a bölümünün cevapları:1.Birim:Cemin devrinin sona erdiğini,2.Birim:Halkın arasında iyilik kalmamış sadece selam olduğunu,3.Birim:Sevgilinin iyiliği karşısında rakiplerinin ham meyve kalacağini,4.Birim:Kötülüklere karşı inkitam alınamadığı,5.Birim:Allahtan bu dünyada yapamadığı işleri yapmayı istiyor.ß.bölümü:Gazel'in birinci ve üçüncü beyti arasında anlam bakımından bir ilişki vardır,Çünkü her iki beyitte de yakınma söz konusudur.4)Divan şiiri geleneğine bağlı yazılmıştır.Yabancı isim ve tamlamalar divan şiiri özellikleridir.5)İnsanların artık bazı değerleri unuttuğudur.6)Gölgede kalan meyve olgunlasamaz.7)ßize de saki cem in kadehiyle içki su,bizimde gönlümüz açlsın.8)Söz sanatı Telmihtir. 1. beytte kullanılmıştır.74.Sayfanın cevapları:1)Hece ölçüsüyle ritim oluşturulmuştur.Dize sonlarındaki ses benzerliklerinden ahenk,ritim oluşturulmuştur.Nazım birimi dörtlüktür.ßirim sayısı dörttr.Nazım şekli koşmadır.2)Nazım şekli: KoşmaNazım birimi : kıta (dörtlük)3)1.Birim:sevgilinin güzelliğinden söz ediyor.2.Birim:Aşkın özlemini dile getirmiştir.3.Birim:Sevgilinin aşığın üzerindeki etkisini anlatıyor.4.Birim:Sevgiliyle dolaşmayı istediğini anlatıyor.Teması: Aşk4)1.cümlede mecaz anlatım,2.cümlede tekrar mecaz anlatım ve son cümlede benzetme ve mecaz anlam vardır.5)Koşmanın ait oldugu dönemde aşk anlayışının sevgiliye bağlı hakim bir anlayış oldugunu anlıyoruz.6)1.de mübalaga 2.de Tenasüp75.Sayfanın cevapları:ETKİNLİK:ßenzerlikleri:-İkisi de sade dil ile yazılmış,halk deyişlerine yer verilmiştir.-İkisinde de (6+5) 11'li hece ölçüsü kullanılmıstır.-İkisi de kıtadır.-İkisi de koşmadır.-İkisinde de aşk konusu temadır.Sayfa 771)Nazım birimi dörtlüktür.ßu açıdan koşma,semai nazım şekilleriyle benzerlilik gösterir.Aruz ölçüsü vardır.ßir divam şiiridir.Nazım şekillerinden ise gazel,kaside,şarkı nazım şekilleriyle benzerlilik gösterir.2)İstiklal Marşında işlenen konuları inceleyecek olursak şunlardır;Türk milletine sesleniş,ßayrağa sesleniş,Türk'ün yılmaz karakteri,Askerlerin yaptıklarıdır.3)Ocağı tütmek soyu devam etmek anlamında,ocağı sönmek ise bunun tam aksine soyunun tükendiği anlamına gelmektedir.4)Renk bakımından ilişki kurulmuştur.5)Mehmet Akif Ersoy bu sözü ile Kurtuluş Savaşı yıllarının Türk milleti için ne kadar acı verici bir zaman olduğunu anlatmak için söylemiş ve bir daha Türk Milletinin böyle bir felaket ile karşılaşmasını istememiştir.6)Kurban olmak deyimi Sana dökülen kanlarımızın hepsi helal dizesi ile uygunluk gösterir.7)ßirinci de sevgilinin kaşına benzetilmiş ikinci dizede ise aya benzetilmiştir.ßu dize demir dağının eritildiği ''Ergenekondan Çıkış'' ile ilişkilendirirebilir.ßu ifade de Türk milletinin zorluklara karşı yılmayacağını gerekirse dağları aşıp engelleri geçebileceğini anlatıyor.9)''Ulusun'' ifadesinin anlamı hayvan ulumasıdır.Tek dişi kalmış canavar dizesinde bahsedilen ise ßatı Devletleridir.10)Sosyal hayatı anlatan dizeler ;*ßu ezanlar ki şehadetleri dinin temeli.*Ebedi yurdumun üstünde beniminlemeli.Tarihi Geçmişi anlatan dizeler ;*ßen ezelden beridir hür yaşadım,hür yaşarım.Sana olmaz dökülen kanlarımızın hepsi helal dizelerinde ise Türk milletinin Vatanı için bayrağı için düşünmeden canını verebileceğinin göstergesidir.11)Mehmet Akif Ersoy'un İstiklal Marşına yansıyan sanat anlayışı;Milli edebiyat döneminin dili ve söyleyişi.Anlamın okuyucunun ruh haline değilde metne bağlı olması.Şiirlerine yansıyan toplumsal sorumluluk ve gerçek samimiyettir.12)Mehmet Akif,kullandığı aruz ölçüsü ve bazı yabancı kökenli kelime gruplarıyla divan şiiri geleneğinden yararlanmış.Özellikle ikinci dörtlükteki halk söyleyişleriyle (kurban olmak,helal etmek) halk şiirine benzetmiştir.13) Arkadaşlar yazdığım söz sanatlarını verilen boşluklara sırasıyla yazacaksınız.-Nida (seslenme sanatı)-Mecaz-ı Mürsel-Mecaz-ı Mürsel-Tekrar sanatı-Teşhis sanatı-Nida (seslenme sanatı)-Mubalağa (abatma sanatı)-ßenzetme sanatı-Teşhis sanatıSAYFA 79 VE 807.Metin;Şehirlerin Dışından1)Şiirde çokca kafiye ve redif kullanılması ve şiirin 7'li hece ölçüsüyle yazılması şiirde bir ritim ve ahengin olduğunu gösterir.2)Koşma ve ilahi nazım şekilleriyle benzerlik göztermektedir.Şiirin nazım şekli serbest nazımdır.Çünkü nazım birimi dizedir.Şiirde birim zorunluluğu yoktur.şiir tek birimden oluşmaktadır.3)Şiirde şehrin bunaltıcılığından kaçma,doğaya sığınma,doğa güzellikleri ve Canabb-ı Hak konu olarak işlenmiştir.Şiirin teması da ''doğa'' dır.4)Şair,doğanın sade.liği ve güzelliğinden,şehrin artık her taraftan insanı kuşatan cam gözlü devlerin istilasına uğradığından behsedilmiştir.ßu da o dönemin şehirsel bir bölge olduğunu göstermektedir.5)Doğa teması işlendiği için pastoral şiirdir.6)Şehirlerin Dışından adlı şiirde,şair bireysel ve ruh halini yansıtan konuları ele alması ve şiirlerinde tasavvufi düşüncelere yer vermesi örneğin ''Allah'ı zikrede.lim / sulas,kuşlar,halkımız ) olabilir.7)''Dervişlik olaydı tac ile hırka / ßir dahi alırdık otuza kırka'' dizeleriyle ''insanın unuttuğu / Allah'ı zikrede.lim / Gül ve sümbül hırkamız '' dizelerinde tasavuf geleneği kullanılmıştır.Yani iki şairin de aynı ayetlerden yararlandığı söylenebilir.Ayrıca '2Allah'ı zikredelim '' gibi sözcüklerde de tasavvufideki ßaki'nin kullanmış olduğu tasavvuf geleneğinden etkilenmiş ve yararlanmıştır.8)Mağaralar,ormanlar,ıslık,yıl an,çığlık,çakal gibi sözcüklerde doğal gerçeklik unsurları bulunmaktadır.Şair,doğal gerçekliğe duygu ve düşüncelerini de katmış böylelikle ''şiie gerçekliği'' ni oluşturmuştur.Ayrıca şiirde dere,dağ,ev,tüy,baykuş,deniz gibi sözcüklerde de doğal gerçeklik kullanılmıştır.9)Şiir dilinde imgelerin kullanıldığı,sözcüklere yeni anlamlar yüklediğini göstermektedir.11)ßu dizelerde dereler ve dağlar,insan gibi düşünülmüş ve teşhis (kişileştirme) sanatı kullanılmıştır.Şair dereleri yol gösterici , dağları ise bir dost,arkadaş olarak görmüştür.12)*Nüfusun kalabalıklaşmasıyla bir kargaşa ve gürültü ortamının oluşması,*ßeton devrine girme,*ßilinçsiz bir şekilde şehirsel hayata geçme...sayfa 801.sorusu:dıdaktık bir siirdir.7 lık hece olcusuyle yazılmıstır.3.soru;1.konuda;kendı ıcınden ne hıssederse onu yaptıgını soyluyor.2.konudaevlerın bınaların olusaumunu bınaların ve evlerın yok olusmunu anlatıyor.3.konuda; ---> <---- velvelerın oldugu gun tukenmesını(bıtmesını)soyluyor.sayfa 819.Soru:tezat sanatı:zıt kavramlarınnın bır arada kullanılması cennet =cehennem gıbıtesbıh sanatı;benzeyen benzetme sanatı edatlı sanat tek unsuru ıstıaresayfa 821.soru:nazım bırımı beyıttır.kafıye kullanılmıstır.hece olcusu vardır.mubalaga sanatı kullanılmısıttr.3.soru::camı avlusundan bahsedıyor. bu camınınde eskı oldugunu soyluyor..sayfa 831.soru:nazım seklı 2 lı dızelerden olusmustur.hece olcusu yoktur.kafıye duzenlı degıldır.duygusal lırık bır sıırdır.3.soru:benzetme4.soru:sevgılıye duyulan özlem onu hatırlamak.sevgıluye dyulan ozlem var.saırın sevdıgıne olan özlemm6.soru:hasret konus vardır.ışık=somuttur.7.soru:kısılestırme sanataı kullanıolmısıtç8.soru:ask ve hasret bakımından lırık bır sıır.sayfa 84ölçme ve değerlendirme:1-D,Y2-uygunluk(tenasüp)3-C4-D5-hüsn-ü tahlil sanatı ile açık istiare vardır.sayfa 862.ünite ölçme değerlendirme:1-Y,D2-didaktik3-modern şiir4-D5-telmih6-E7-D8-E9-E10-Asayfa 87 bulmaca:1-zihniyet2-yöntem3-türkü4-manzume5-didaktik6-koşma7-kafiye8-ahenk9-aruz10-beyit11-aliterasyon12-epiksayfa 96olcme ve degerlendırme 1:Boşluk doldurma; sosyal hayatı yansıtmış2: D - Y3:C4: Osmanlı dönemi97-98-99-100-101-102. Sayfaların CevaplarıForsa İncelemenin Cevapları:1)Forsa adlı hikayede olayları birbirine bağlayan unsurlar hikayenin de yapısını oluşturan kişiler,zaman ve mekandır.Hikayedeki Kara Memiş,Turgut,korsanlar,efendi, bağcı,Türk askerleri kişileri ; otuz sene,kırk sene,altmış yaşında gibi yuvarlak ifadeler zamanı ; korsan gemisi,ada ve Türk gemisi de mekanları göstermektedir.2)Arkadaşlar grafiği burada çizemiyorum ..3)Forsa adlı hikayede anlatılanların gerçek hayatta aynen yaşanması mümkün değildir.Çünkü metinde anlatılanlar ‘’kurmaca gerçeklik’’tir.Doğal gerçeklik olarak düşünülse bile aynı olay örgüsüyle,kişilerle,zaman ve mekanlarıyla anlatılanların aynen yaşanması mümkün değildir.4)’’İnsana özgü gerçeklik’’ söz grubu,insana ait her şeyi,onun hayal,tasarı,izlenim ve düşüncelerini de içine alarak ifade eden gerçekliği ortaya koymaktadır.5)Forsa adlı metine ekleme yapacak olursak metinin yapısı ile uyumluluk gösteremeyebilir.6)Kara Memiş nasıl bir insandır?=>Korsanlara esir düşmüş,vatan hasreti çeken bir insandır.Kara Memiş durağan mıdır , dinamik midir?=>Olaylar Kara Memiş’in etrafında gerçekleştiği için dinamiktir.Hikayenin hangi kısmı sizin Kara Memiş hakkında böyle düşünmenize neden oldu?=>Ana kahraman olduğu için hikayenin bütününde bu durum söz konusudur.Sosyal ortam ve çevre Kara Memiş’i nasıl etkilemiştir?=>Yaşadığı ortam Kara Memiş’in olumsuz olarak etkilenmesine sebep olmuştur.Kara Memiş’in karakterler/ tipler üzerinde etkisi varmı?=>Diğer karakterler üzerine herhangi bir etkisi yoktur.Kara Memiş,kendi kişiliğinin farkında mı?Yani sizin onun için düşündüklerinizi o da kendi hakkında düşünüyor mu? Neden?=>Evet,yıllar geçmesine rağmen ümidini kaybetmemesi kişiliğinin farkında olduğunun göstergesidir.Sizce gerçek hayatta Kara Memiş gibi davranan biri olabilir mi?=>Gerçek hayatta Kara Memiş gibi davranan biri olamaz.7)Forsa adlı hikayedeki mekanlar ve özellikleri şu şekildedir;*Korsan Kadırgaları:Kara Memiş’in kürek mahkumu olduğu mekan.*Akdeniz kıyısındaki ada:Kara Memiş’in esir olarak satıldığı ve ömrünün geri kalanını geçirdiği mekan.*Kulübe:Kara Memiş’in azat olduktan sonra yaşadığı mekan.*Kasaba:Kara Memiş’in acıktığında gittiği ada kasabası.*Büyük Türk Kadırgası: Kara Memiş’in oğlu Turgut’la karşılaştığı mekan.Aynı hikaye farklı bir mekanda kurgulansa aynı etkiyi göstermez.Çünkü metindeki kişi ve mekan arasında bir bütünlük vardır.Farklı bir mekan bu bütünlüğü bozacağından farklı bir mekanda yapılacak kurgu aynı etkiyi yaratmaz.Ömer Seyfettin’in Forsa’yı yazma amacı,okuyucuda ya da dinleyicide estetik bir etki bırakmaktır.ßu estetik etki içerisinde verilmek istenen ileti de vardır.9)Forsa’da anlatılan olayların ‘’insana özgü gerçeklik’’ olmasını sağlayan unsurlar,çekirdekte bir insanın yer alması,onun duygu,izlenim,hayal ve ümitlerinin yine insana özgü biçimde var olmasıdır.10)Forsa adlı hikayedeki zaman ifadelesi olarak şu şekilde örnek verebiliriz;*Bu ‘’her gece’’ uykusunda kendisini kurtarmak için birçok gemilerin pupa yelken gelmediğini gören zavallı eski bir Türk forsasıydı.Zaman,metindeki yapıyı tamamlamak amacıyla kullanılan unsurlardan biridir.ANLAMA-YORUMLAMA1)Anlatmaya bağlı edebi metinlerde yapıyı oluşturan olay örgüsü kişiler,zaman ve mekan metnin mesajını vermede ve somutlaştırmayı gerçekleştirmede kullanılan bir amaçtır.Bu amaçları kullanmaktaki amaç ise metinde verilmek istenen iletidir.2)Tünek Ahmet adlı metin parçasının yapısını oluşturan unsurlar:Olay Örgüsü:-Ahmet’in uykuya dalması,-Ahmet’in yanına birkaç kişinin gelmesi,-Ahmet’in Tünek Ahmet olması,Kişiler:Ahmet,Poyraz Hasan ve diğerleri.Zaman:Adalardaki ‘’fenerler’’den her biri göz kırparak,’’ışıklarıy’’la Ahmet’in söylediklerini tatlı tatlı yalanlıyorlardı.Mekan:-Battaniyesinin yarısı üzerinde yarısı ‘’denizde,güverteye’’ uzanmış.3)Verilen metin parçası hikayenin çözüm bölümüne aittir.Çünkü hikayede anlatılanlardan sonuçlandırılmıştır.ÖLÇME-DEĞERLENDİRME1)Y-D2)Mustafa Meraki Efendi ve Mehmet’tir. Olucak.3)C şıkkı4)D şıkkı5)Verilen metin parçasında mekan,betimlenerek ve kahramanın ruh halini etkisi yönüyle verilmiştir.6)Verilen metin parçasında kahraman,kişilik özellikleriyle anlatımıştır.Anlatılanlara göre kahraman kitaplarla içli dışlı onları hayatının merkezine koyan bir yapıya sahiptir... | |
| | | nowrun Özel Kullanıcı
Mesaj Sayısı : 556 Para : 93805 Rep : 0 Kayıt tarihi : 09/06/13
| Konu: Geri: 9. Sınıf Edebiyat Dersi Tüm Kitabın Cevapları Perş. Ağus. 01, 2013 6:00 am | |
| sayfa 103KIRK YALAN MASALITeması:Büyüklerin vasiyetlerini dinleyip israftan kaçınmak.üzengi:Ata binmek için ayağımızı bastığımız yercevahir:Mücevher,elmas,yakut gibi değerli taşyular:Atın dizginleriTemayla ilişkili cümleler:-Şehzade de bakar ki soytarının biri,babasının vasiyetini bunu yedirir.içirir.sarayına yerleştirir.-Hazıra dağ dayanamayacağı için bu üç adam böyle har vurup harman savurarak kısa zamanda büyük şehzadenin bir sandık altınını tüketirler.-Tam pazara giderken sarı tüylü adam yanına gelip Şehzadem nereye gidiyorsun? diye sorar.-Şehzade de Nereye gideceğim ? Bir sandık altını yedik bitirdik,kaldık parasızElimize Birkaç altın geçirebilmek için atı satmaya gidiyorum diye cevap verir.Olay Örgüsü:-padişahın oğullarına vasiyet etmesi-padişahın ölmesi-padişahın vasiyetinde söylediği kişilerin gelmesi-ellerindeki servetin bitmesi eşyaları satmaları-yalan söylemesini istemesi iki şehzadenin söyleyememesi son şehzdadenin söylemesi ve bütün her şeyi almasıMiş'li geçmiş geniiş zaman kullanılmıştır.BAY KORBESOlay zamanı:Masallarda olya zamanı yoktur.Temayla ilgili cümleler:-ocağın başına gelip ateş yakmak istemiş ama kedi hemen oracıktan kül olup yüzüne savurmuş.-Bay Korbes kızgınlıkla yatağın üzerine itmiş kendini-Oda acıdan ah vah etmeye,cığlıklar atmaya başlamış.-Öfkesinden kudurarak evden kaçıp gitmeye davranmış.-cansız yere serilip kalmış.Anlaşılan pek kötü yürekli biriymişBay Korbes:Kötü birisiMasalın kahrama sadece insanlar değildir.Her türden varlık masalın kahramanlarıdır.Teması:Kötüler hak ettiği cezayı bulur.İyilikle kötülüğün karşılaştırılması yapılıyor.sayfa 105etkinlik=tema,verilmek istenen mesaj,olay örgüsü vede metnin tam***** bakılır.2.soru=iyi kötü çatışması.3.soru=israfla yukarıdaki cümlelerin arasında ilişki vardır.4,soru=padişahlık,saray,şehzade,soyrarı5.soru=kendi hayayımızla ilişkilendirebilir çünkü kötü insanlar her zaman cezasını bulur. Ölçme ve Değerlendirme1. : D - Y2. : vatan sevgisi3. :c4. :esayfa 109anlama yorumlama;1.soru;;gonderıcılık işlevınde yazılmıstır.2.soru;;yazılan olayları dısarıdan izlemıs ızlenımlerı yazmıs ılahı bakıs acısı vardır.3.soru;;ıstanbuluhn ozellıklerınden bahsetmıs.cosku verıcı bır metındır.surukleyıcıdır...4.soru;;ılahı bakıs acısı vardır.5.soru;;evet.anlatıcı olayları kendı ınandırıcılıgı ıle anlatır.olcme degerlendırme;;1.soru : Y - D2.soru :ılahı bakıs acısıyla yazılmıstır.3.soru :E4.soru :C5.Soru..:sayfa 1131. - Y2.:Hikaye3.sayfa 1151)anlamladırılmaz2)bitmemiş senfoni ve moby dick metinlerinden alınan cümlelerden yazının edebi metin olduğu anlaşılmaktadır.ama diğer verilen cümleler bilgi vermek amacıyla yazılmış bir düzyazıdır.edebi bir metin değildir.117. sayfa1. etkinlik:Ahmet Hamdi Tanpınar (23 Haziran 1901 İstanbul-24 Ocak 1962 İstanbul) Türk romancı ve şairdir.Lise öğrenimini Antalya Lisesi'nde tamamladıktan sonra 1923 yılında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’ni bitirdi. Liselerde, yüksek okullarda çeşitli dersler okuttu. 1939 yılında İstanbul Üniversitesi’nde Yeni Türk Edebiyatı profesörlüğüne atandı. 1942-1946 yılları arasında Maraş Milletvekili olarak görev yaptı. Bir süre Milli Eğitim müfettişliği yaptıktan sonra 1949 yılında Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü’ndeki görevine döndü.Gençlik yıllarında Yahya Kemal ve Ahmet Haşim'in talebesi ve dostu olmuş, Batı edebiyatından Paul Valery ile Marcel Proust'u kendisine üstad olarak seçmiştir. Bu yazarlar edebiyatta güzellik ve mükemmeliyete ön planda yer verirler. Onlara göre edebiyat, tıpkı resim ve musiki gibi "güzel sanat"tır. Onlardan farkı, boya ve ses yerine, insanı ve hayatı anlatmada bu iki vasıtadan çok daha zengin olan dili kullanmasıdır.Tanpınar şiiri hayatının en büyük ihtirası haline getirmiş, fakat asıl kabiliyetini şiir estetiğine göre yazdığı mensur eserlerde göstermiştir. İlk şiiri 1920’ de yayımlanmıştı. Geniş okuyucu kitlesi onu umumiyetle lise kitaplarına ve antolojilere giren "Bursa'da Zaman" şiiri ile tanır. Altmış kadar şiirinden ancak otuz yedisi ile, tek şiir kitabını ölümüne yakın çıkardı: Şiirler (1961; Bütün Şiirleri adıyla genişletilmiş olarak 1976). Şiirlerinde bir imaj ve müzik kaygısı taşıdığı, hikaye ve romanlarında da, başta zaman tema’sı olmak üzere, psikolojik anları, bilinçaltını aradığı, yansıttığı görülür. (Geniş bilgi Prof. Mehmet Kaplan’ ın Tanpınar’ ın Şiir Dünyası;1964 kitabında).Çeşitli baskıları olan eserleri Dergah Yayınları’ nda toplanmaktadır. Enis Batur, 1992 yılında Ahmet Hamdi Tanpınar’ dan “Seçmeler” adlı bir kitap hazırladı. Yazar ile ilgili yayınlanmış en son eser 2007 yılının sonunda çıkan "Günlüklerin Işığında Tanpınar'la Başbaşa"dır. Eser Tanpınar'ın 1953 yılında yazmaya başladığı ve 1962 yılında vefatına kadar tuttuğu notlardan oluşmaktadır.sayfa 1191.soru:edebiyatı Mümtaz'a ihsan sevdirmiştir.Batu edebiyatınıçılarını örnek almasını sağlamış divan edebiyatını iyi öğrenmesini sağlamıştır.2.soru:eski divanları okumuş,tari zevkini almış.fransız şairlerinden etkilenmiş.3.soru:Edebiyata olan ilgi,tarih,ıtrı(müzik),resim Mümtaz'ın ilgi duyduğu alanlardır.4.soru:Ahmet Hamdi Tanpınar'ın hayatıyla romanın kahramanı Mümtaz arasındaki benzerlikler:antalya,tarih,edebiyat5.soru:fransız edebiyatına ilgi duymuş,yahya kemal onun hocası ve dostu olmuş,yahya kemal'in yolundan gitmiş,sanata,edebiyata,tarihe ve müziğe ilgi duymuş,fransız şairlerinden etkilenmiş,batı edebiyatını örnek aldığı gibi divan edebiyatını iyi öğrenmiş,eserlerinde tarih sevgisi zaman,biliçaltı ve aşk konularını işlemiş,edebiyatı müzik ve resimle birleştirmiş...=OĞUZ KAĞAN DESTANI=-Hun dönemi destanlarındandır.-M.Ö 174-209-İslamiyet öncesi Türk Destanıdır.-Kahraman bakış acısıyla yazılmıştır.ZihniyetSosyal,siyasi,ekonomik ve dinidir.Oğuz Kağan'ın kişiliği-cesur-kahraman-adaletli-yiğitKurgu zamanıOğuz Kağan'ın doğumundan yaşlılığına kadar olan zamandır.-Kılıç,ok,yay,kargı,bakır,gümüş,demir madenleri kullanılmıştır.Olay örgüsü. -Oğuz Kağan'ın doğması-Kırk günlükken konuşması-Halkı gergedandan kurtarması-Hükümdar olması-Evlenmesi ve üç çocuğu olması-ikinciye evlenmesi ve üç çocoğunun olması-Ziyafet vermesi-Kendisine tabi olanlarla iyi geçinmesi-Siyasi birliği sağlaması-Oğullarına devleti bırakmasıTeması:Mete Han'ın Orta Asya'da Türk Birliğini kurmasıKişiler:-Altun Kağan-Ay Kağan-Oğuz Kağan-Urum Kağan-Uruz Kağan-Dağ,Deniz,Gök-Gün,Ay,YıldızNOTLAR:-Destanlarda ki kahramanlar olağanüstü özelliklere sahiptir.-Destanda ki olaylar olağan ve olağanüstüdür.-Destanlar genelde mazmundur.-Anonimdir.Olağanüstü Olaylar:-Anasını sütünü bir kere emer-Çiğ et,çorba ve şarap ister-Dile gelir.-Kırk gün sonra büyür yürür ve oynar-at sürüleri güder,ata biner av avlarOğuz Kağan'a hanlık ünvanı verilmesi:Hiç kimseinni yaklaşamadığı gergedanı Oğuz Kağan'ın öldürmesi ona hanlıkünvanı verilmesini sağlamıştır.Oğuz Kağan'da-Yönetim şekli-Göçebe hayat-Din anlayışı-Kullandıkları madenler-Cihangirlik anlayışı-Eğlence anlayışı-Çok eşlilik-Belgelik anlayışıgibi anlayışlara rastlanır.3Yanlis1Dogru Üye ProfiliÖzel Mesaj YollaÜyenin Mesajlarını BulArkadaş Listeme EkleKıdemli Üye Kayıt Tarihi: 16/Ocak/2008 Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 149 Alıntı Cevapla Gönderim Zamanı: 17/Aralik/2009 Saat 19:16 OĞUZ KAĞAN (TABLO)Tip nasıl bir insandır? Oğuz Kağan fiziksel özellikleri ve karakteriyle bir kahramanın bütün özelliklerini taşıdığı için bir tiptir.Cesur,kahraman,adaletli,yiğittir.Karakter/tip durağan mıdır ,dinamik midir? Tip kesinlikle dinamiktir.Destan boyunca ön plandadır hiç durmaz hep savaşır.Destanın hangi kısmı szin karakter/tip hakkında böyle düşünmenize neden oldu? Oğuz Kağan'ın kahramanlığını ilan ettiğii bölümSosyal ortam ve çevre bu karakteri nasıl etkilemiştir? Oğuz Kağan'ın olağanüstü özellikler taşıması toplumun ondan beklentilerinin fazla olmasına yol açmıştır.O da bu sorumluluklarını başarılı bir şekilde yerin getirmiştir.Bu karakterin /tipin sizin sosyal vetoplumsal yapınızla farkı var mıdır? Yoktur.Bugünkü toplumsal yapıda kendi millei için feda edecek kişilere rastlamak oldukça zordur.Ama yinede toplumumuz kendini kurtaracak kahramanlar beklemektedir.Bu karakterin diğer karakterler üzerinde etkisi var mıdır? Vardır.Boylara isimler ve oğullarına hanlık verilmesiKarakter kendi kiiliğinin farkında mıdır? Farkındadır.Dünya kağanı ilan etmes itaat edenlere dost etmeyenlere düşman kesilmesSizce gerçek hayatta bu destandaki karakter gibi davranan biri var mıdır? Hayır.Olağanüstü özellikler taşıması ve değişen yaşam koşulları gerçek hayatta böyle kahraman olmasını imkansızlaştırır.sayfa 1351- devleti bir kişi yönetiyormuş,ölümlü olduklarına inanıyorlarmışAllah'a inandıkları sonuçlarına ulaşabilirizsayfa 1365- tema: aşk için herşey yapılır6- a) ilahi bakış açısıb) herkes kendi dininden kişiyle evlenirTABLO .sırasıyla yazıyorumkerem: tiptir. iyi biri, dinamik, keremin sürekli aslıyı araması, var, var, farkında, olmazaslı: tiptir. iyi, güzel biri, dinamik, aslının anne ve babasıyla kaçması,var, var, farkında, olmazsayfa 135 ve 1361-birinci cümle: halk hikayelerinin gerçekliğe bakışını ** dilini anlatan sosyal bir gerçekliği anlatır.2.**3. cümle: dönemin dini değerlere ** kutsal kişilere nasıl bakıldğını gösterir.2- birnci cümle:cümle hikayenin hangi zamanda anlatıldığını net bir şekilde göstermez.3- kerem ile aslı metindeki mekanlar hikayedeki olayların mekanla birlikte değişebileceğini göstermektedir.4- " yorgun argın dünyasından geçti öyle bir aleme göçtü ki rüya alemi mi desem mana alemi mi desem,ne desem;ak saçlı bir pir yamacına dikilip eğitti.5- metindeki temel çatışma iyi kötü arasındadır.metnin teması aşıkların kawuşmasını hiçbir gücün engelleyemeyeceğidir.bu tema yani aşk ** aşıkların kawuşmaları türk edebiyatında çok kullanılmştır.6-a: verilen örneklerden hareketle anlatıcının olaylar ** kahramanlarla ilgili her türlü bilgiye sahip olduğunu anlatıcı kendine göre hızlandırıp yawaşlattığını söleyebiliriz.b: bu ifadelerden hareketle halk hikayelerinin kuşaktan kuşağa sözlü olarak aktarılmasını göstermesidir. ödevler . katkılarıyla hazırlanmıştır 7- iki metinde de olağanüstü olaylara yer **rilir.* iki metinde de döneme ait özellikler tespit edilmektedir.* iki metinde de ilahi bakış açısı kullanılmıştır.* iki metinde sözlü bir geleneğin mahsülüdür.8- halk hikayelerinde şiirsel ** halkın anlayacağı bir dil kullanılmıştır.9- bu ifadeler metindeki anlamın oluşmasını sağlamaktadır.10- her iki tipte aşkı için herşeyi göze alan gerçek aşık tipleridir.*kerem dinamik aslı durağandır.*hikayenin her bölümü*kerem olumsuz aslı olumsuz*farklıdır*kerem ailesinin etkisi wardır*kerem farkındadır aslı farkındadır*hayır olamz11- türk edebiyatı bu özelliğe sahip ilk "Dede Korkut" hikayeleridr.genellikle aşk ** dini konular işlenir.özellikle koşma şeklinde olur.sayfa 1401-HARNAME'deki olay ve olay örgüsü şunlardır:*eşeği tanıtılması*eşeğin sahibinin onu serebest bırakması*eşeğin otlağa gitmesi,orada otlayan öküzleri görmesi*eşeği pir eşeğe gitmesi*eşeğin buğday tarlasına gitmesi*tarla sahibinin eşeği görmesi*eşeğin pir eşekle karşılaşması2-harnamede belirli bir zaman ve mekan ifadesi yoktur.Mesevide ''birgün'' şeklinde bir zaman ve ''otlak buğday tarlası'' şeklinde de mekan ifadeleri vardır.bu durumda mesnevideki zamanın ve mekanın belirsiz olduğunu göstermektedir3-harnamedeki kahraman eşek,eşek sahibi,pir eşek ve tarla sahibidir.bu kahraman ve bunların etrafında şekillenen olay örgüsü doğal gerçeklikle ilişkilidir.şair yaşadığı olaylarla ilişkilendirilirse,kendisi yerine eşeği hükümdaryerine eşeğin sahibini,pir eşeği mürşidi,tarla sahibini ise köylüler veya eşkiyalar için sembol olarak kullanmıştır.4-harnamedeki temel çatışma ''adalet-adaletsizlik''çatışmasıdır.metnin teması ise''elindeki ile yetinmek''tir.5-metindeki tema ve tema etrafında şekillenen olaylar,sosyal hayattaki bireylerin ellerindekilerle yerinme,onlara rıza gösterme,daha fazlasını elde etmekiçin birtakım yollara sapma ilkeleriyle örtüşmektedir.6-mesnevi nazım şeklinin özellikleri şunlardır:*nazım birimi beyittir*aruz ölçüsü kullanılır.aruzu kısa kalıpları kullaılır.*her beyit kendi arasında kafiyelidir*sembolik tarzda yazılır*olay örgüsü,kişiler,zaman, ve mekan unsurlaı bulunur.7-harnamenin yazılış amacı yaşanan bazı olayları edebi bir biçimde ifade etmektedir.bu nedenle eserde,şiir dilinin ifade biçimleri kullanılmıştır.mesnevinin şiirle benzer yönleri,ritim,ahenk ve yapı unsurlarıdır.mesnevinin şiirden farklı yönleri ise olay örgüsü ve bu olay örgüsüne bağlı kişiler,zaman ve mekan unsurlarının bulunmasıdır.8-harnemede kahraman olarak eşek ve öküzün seçilmesi birbiriyle kıyaslanabilecek farklarının olmasındandır.bu farklılık etkenlerle yetinme teması ve onun etrafında gelişen olay örgüsüyle,elindekilere rıza göstermeyen eşek ve eşekten üstün olan öküzün eksiklik ve fazlalıkları üzerine kurulmuştur.9-verilen beyitlerin ilki kahramanların halini ve ruh durumunu bilen''ilahi bakış açısına sahip bir anlatıcıya;ikinci beyit ise kahraman ağzından yazıldığı için ''kahraman anlatıcının bakış açısı''na sahiptir.10-anlatıcı olay örgüsünü oluşturmada ve kahramanların ruh hallerini yansıtmada etkilidir.12-beyitlerdeki ''ılduz'' sözcüğü günümüzde yıldız şeklini almıştır.yıldız sözcüğü baht talih anlamındadır. şairde beyitte bizim acaba bahtımız talihimiz yokmudur anlamında kullanmıştır.13-harnamede şeyhi'nin yaşadığı bir olay sembolik olarak anltılmıştır.şair döneminin mesnevi nazım şeklini kullanan şirlerin en ustasındandır.mutasavvuf olmasına karşın tasavvufi unsur kullnmamıştır.rahat ve lirik bir söyleyişi vardır.şiirlerinin nükte dolu olduğunu ''şeyhi uzatma nalevüahün nüktedandır bilür şahan-şahün''beyitiyle ifade edilmiştir.14-şeyhi'nin sembolik anlatımı tercih etmesi hem durumnu hem de sosyal eşitlik konusunu daha rahat ve etkili,aynı zamanda edebi ve dikkat çekici bir tarzda ifade etmek istemesindendir...sayfa 146Köy hocası:karakterdir. iyi, yardımsever, çalışkandinamikyakalamaya çalışmasıolumsuzvarvarfarkındaolabilirsığırtmaç:karakterdir. ürkek, meraklı, yabanidinamikkaçmaya çalışmasıolumsuzvarvarfarkındaolabilirsayfa 154 1)Halk edebiyatıdır2)ilgisi vardır.bulunduğu toplumdan etkilenir3)çok karışıktı yapamadımÖLÇME DEĞERLENDİRME1) D,D2)Kahraman3)A4)ESayfa 156,157,158 .ELEKTRA-Trajedidir.Trajedinin Özellikleri-Konularını tarihten ya da mitolojiden alır.Eskİ Yunan ve Latin tarihi-Kişiler soylu kimseler olur.(kral,kraliçe,vs..)-Baştan sona ciddi bir hava içinde geçer-Trajediler mazmundur.-Trajediler aynı mekanda geçer yaşanalar 24 saat içinde anlatılır.-Üç birlik kuralı uygulanır.(olay,yer,zaman akla gelir.)-Vurma,kırma ,öldürme gibi olaylara seyircinin gözü önünde yer verilmez.Bunlar dışarıda gerçekleştirilir sahne haberi ulaşır.-Diyalog vekorudan oluşur.-Koro kadınlar ve ihtiyarlardan oluşur.-Erdem ve ahlak önemlidir.-Beş bölümden oluşur.Perde yoktur.Kesintisiz oynanır.Perdenin yerini koro tutar.CİMRİ-Komedidir.Komedinin Özellikleri-Konularını çağdaş toplumdan ve günlük hayattan alır.-Argo kelimeler kullanılabilir.-Vurma,yaralanma gibi olaylara sahnede yer verilir.-Diyalog ve koro bölümlerinden oluşur.-Mazmundur.-Kesintisiz oynanır.-Üç birlik kuralı uygulanır.-Beş bölümden oluşur.. . web sitesi katkılarıylaTrajedi ve komedinin ortak yönleri-Mazmundur.-Kesintisiz oynanır.-Üç birlik kuralı uygulanır.-Beş bölümden oluşur.Trajedi ve komedinin farklı yönleri-Komedide vurma kırma gibi olaylar sahne içinde canlandırılır.-Trajedide canlandırılmaz.HAMLET-Dramdır.Dramın Özellikleri-Konularını günlük hayattan alır.-Oyunda acıklı ve gülünç olaylar bir arada verilir.-Nazım ya da nesir biçimde yazılır.-Kahramanlar her tabakadan seçilebilir.-Üç birlik kuralına uyma zorumluluğu yoktur.-Perde sınırlaması yoktur yazarın isteğine bağlıdır.gerçi forumda vardı ama...sayfa 166Tablokaragöz tip\cahil,.....hacivat tip\bilgiliikiside dinamiktir...olumsuz...sosyal ve toplumsal yapımızdan farkları var...birbirleri üzerinde etkileri varkaragöz farkında değil,...hacivat farkındaevet olabilir....5.soru...temel çatışma...cahil okumuş çatışmasıdır,tema...yanlış anlama6.soru...sade dil ve halk söylemleri vardır...7.soru...ifadelerde yanlış anlaşılma var...metnin temasıda yanlış anlaşılmadır...8.soru..doğaçlama ve karşılıklı konuşmalardan meydana gelmiştir...bu nedenle yazarı yoktur...geleneksel türk tiyatroları anonimdir...sözlü edebiyat ürünleridir...9.soru...bellli sözlerle başlar,gölge oyunudur...halk söylemleri vardır...yanlış anlaşılmayla birlikte izleyenleri güldürme amaçlıdır...SAYFA 170ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME:1-Y, D2-trajedi3-B4-ASAYFA 171:5- cahil ve okumuş insan arasındaki çatışma anlatılıyor.SAYFA 1723.ÜNİTE **ÇME VE DEĞERLENDİRME:1-Y, D2-D, D3- ?1.boşluk: geleneksel2.boşluk:modern4-masal5-ilahi6-D7-A8-C9-BSAYFA 173:10-D11-BULMACANIN CEVAPLARI1-tiyatro2-ileti3-sahne4-zaman5-çatışma6-anlatıcı7-mekan8-kurgu9-karakter10-tip11-olay12-bakışaçısısayfa 1761-D,Y2 -D3-E4- Sosyal5-konu, dil ve anlatım özellikleri, yazar...sayfa 1811)bilgi vermek tanıtmak2)ıtrı hakkında bilgi sahibi olmak isteyen herkesi3)olur çünkü hayatı kişiliğine etki eder4)verilen bilgi eksik olur.metin içinde belirli bir anlam vardır.5)4birim6)bilgi vermek tanıtmak yaşantısı,kişiliği şahsiyetibuyrun arkdaşlar hepsi doğru. .sayfa 181 ve 1821,bilgi vermek tanıtmak2:ıtrı hakkında bilgi sahibi olmak isteyen herkesi3:olur çünkü haytı kişiliğinede etki eder4:verilen bilgi eksik olur.metin içinde belirli bir anlam vardır5:4 birim6:Bilgi vermek tanıtmak yaşantısı,kişiliği,şahsiyetiÖLÇME DEĞERLENDİRME1:tanıtmak2:b3:b ve e4:d5:bilgi vermek tanıtmaksayfa 184 1.soru:sanat ve sanatçının hür olması2.soru:soyut bir kavram ifade etmektediranadüşünce:sanat ve sanatçıya baskıların olduğu3.soru: -4.soru:gelir.yazarın duygu ve düşünceleri farklılık gösterir.anlama yorumlamasayfa 1851.soru:amacı olduğu için bir yazıyla aktarma gereği duyarÖlçme Değerlendirme:1.soru : D,D2.soru : boşluk : yunus emrenin türk dilini en güzel şekilde kullanması3.soru: D4.soru:Metnin okuyucuya aktarmak istediğii ileti düşünce bildirisayfa 1881:bir kavramı açıklamak2:soyut olduğu için anlaşılması çok zor edebiyatla ilgilenenlere daha çok hitap ediyor.3:Olabilir.farklı anlşatım biçimleri oluşabilir4: -5:cvapları kitabın arkasındaki sözlük kısmında var bi gezi yok.gezi:gezilen yerlerin anlatılması6:felsefi metin7:günlük gözlemlere yer verilmişAnlama ve Yorumlama1:kişiden kişiy egöre değişir4:anlatım türü ve konusunu belirlerölçme değerlendirme:1: Y2 : D2: C3: Deneme4: Türü mektuptur.benzetmeler vardır.. web sitesi katkılarıylasayfa 189Ölçme ve Değerlendirme:1-İkiside doğru2-Csayfa 190 3.soru: söyleyişi(sohbet)4-anlaşılır bir biçimde yazılmıştır.günümüz Türkçesiylesayfa 192 ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME:1.Y,D2.A3.E4.bilgi verir, farklı açıdan bakmamızı sağlar,okuyucuyu düşündürür...sayfa 195ÖLÇME DEĞERLENDİRME:1: D Y2: zaman mekan3:mektup202. sayfanın hazırlık soruları;1)yaşadığımız ilin tarihi özellikleri,nüfusu,coğrafi özelliklerini konu alan bir metin yazarak bu özelliklere dikkat ederiz2)bu soruda bir yazarın veya santçının özelliklerin istiyor ben Ahmet Hamdi Tanpınar'ı örnek verdim ve ve bir metin yazarken dikkat edeceğimiz özellikler yaşadığı zaman,edebiyata katkıları,çevresi zihniyeti,öğrenim hayatı dikkate alınır | |
| | | nowrun Özel Kullanıcı
Mesaj Sayısı : 556 Para : 93805 Rep : 0 Kayıt tarihi : 09/06/13
| Konu: Geri: 9. Sınıf Edebiyat Dersi Tüm Kitabın Cevapları Perş. Ağus. 01, 2013 6:03 am | |
| sayfa 204 1-)Bu metinde dönemin zihniyeti olarak insanların teknolojik gelişmelrden dolayı geceleri çalışmak zorunda olduğunu bazılarının ise sadece gündüzlerin çalıştığını anlayabiliriz.Ayrıca kıtalar arası uçuşlarında olduğu bu metinden anlaşılır. 2-)Bu metinin yazılış ama bilgi vermek ve yönlerdirmektir. Hedef kitleside uyku sorunu olanlar olabilir 3-)4 birim vardır işte yazdırmayın onların hepisi metinde adları yazıyo 4-)Bu metinin ana düşüncesi uykunun sosyal hayatımızdaki yeri ve önemidir.Yazıldığı dönemle ilişkiside işte o dönemde bazı insanlırın gece çalışmak zorunda olduğundan bazı psikolojik felan filan bozukluklar geçirmesi işte ilişkisi böyle 5-)Burda metin dilin göndergesel işleviyle kullanılmıştır. göndergesel işlev:bilgi vermek için olan vardıya hani işte o. 6-)Metinin konusunu, dil ve anlatımını etkileyen en önemli unsurlardan birisi hitap ettiği hedef kitlesidir. Metinin dili hitap ettiği hedef kitlesine göre farkılılık gösterir.Örneğin bu metinde hedef kitle biz yani cocuklar ya da normal sıradan bir insan değildir. Çünkü burada bazı bilinmeyen kelimeler vardır. Yani terimler vardır sirkadiyen nörötik kortizol senkronizatör vb. yani bunun hedef kitlesi bu sözleri bilen bu sözler hakkında az çok bilgi sahibi olan kişilerdir. eğer hedef kitle biz olsaydık bu kelimerin anlmı bir parantez içinde verilir ya da uzun uzun anlatılırdı. 7-)Bu metin bilimsel metindir makaledir. Makale diyince sadece gazete çevresinde gelişen edebi metinlerdeki makale gelmesin aklınıza bizim hoca böyle dedi ben onun yalancısıyım 8-) - 9-)Bu bir makaledir nerdenmi anlıyoruz? çünkü ispatlama var sonra hiç bir öznel yargılara yer verilmemiş.
Sayfa 215
1. günlük 2. röpörtaj 3. - 4.tarihi 5.bilimsel 6.makale 7. - 8.fıkra 9.mizah 10.hatıra 11.deneme 12.mektup 13.eleştiri 14.geziyazısı | |
| | | | 9. Sınıf Edebiyat Dersi Tüm Kitabın Cevapları | |
|
Similar topics | |
|
| Bu forumun müsaadesi var: | Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
| |
| |
| |
|